کد مطلب:301507 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

مهریه و صداق حضرت زهرا در روی زمین


از حضرت باقر علیه السلام روایت شده است كه فرمود صداق حضرت فاطمه: یك برد حبری و یك پوست گوسفند و مقداری عطر بود.

كافی كلینی: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه علیهاالسلام را به یك برد نرم و ملایم، «جرد برد» به عقد علی علیه السلام درآورد. [1] .

در مجمع البحرین آمده كه: انجراد الثواب یعنی جامه نرم و ملایم شد و از همین باب است كه گویند صداق حضرت فاطمه «جرد برد حبره و درع حطمیه» جرد قطیفه ایست كه تار و پودش كهنه و فرسوده شده باشد.

از حسین بن علی علیهماالسلام در ضمن روایتی نقل شده كه فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه علیهاالسلام را به بهمسری علی علیه السلام در آورد به چهار صد و هشتاد درهم، و روایت شده كه مهریه اش چهار صد مثقال نقره بوده، و روایت شده كه پانصد درهم بوده كه این روایت صحیح تر است. [2] .

از امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود: صداق حضرت زهرا علیهاالسلام زرهی


حطمی و پوست قوچ و یا میش بود. [3] .

امام باقر علیه السلام از پدرش حضرت صادق نقل می كند كه امیرالمومنین علی علیه السلام صداق حضرت فاطمه را زرهی آهنی و كوزه ای گرد قرار داد ولی صداق زنان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم پانصد درهم بود. [4] .

از انس درباره ازدواج حضرت فاطمه نقل شده كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمود: تو چه داری؟

پاسخ داد: اسبم و بدنم- یعنی زره ام- فرمود: اما اسبت كه آن را لازم داری و می بایست آن را داشته باشی، و اما بدنت آن را بفروش، حضرت می فرماید كه آن را به چهار صد و هشتاد درهم فروختم، و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آورده و در دامن ایشان قرار دادم، حضرت مشتی از آن را بر گرفت و به بلال فرمود با این پول مقداری عطر برای ما خریداری كن. [5] .

در حدیثی آمده كه حضرت علی علیه السلام با فاطمه علیهاالسلام ازدواج فرمود و شترش را به چهارصد و هشتاد درهم فروخت، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: با دو سوم آن عطر بخرید و یك سوم دیگر برای لباس باشد. [6] .

از حضرت علی علیه السلام روایت شده كه فرمود: یكی از زنان فامیل به من گفت، آیا می دانی كه افرادی برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام نزد حضرت رسول خدا می روند؟ گفتم خیر، آن زن گفت: آری از او خواستگاری شده، چرا تو به خواستگاری وی نمی روی؟ گفتم: مگر چیزی دارم كه بتوانم با او ازدواج كنم؟! گفت: تو اگر نزد رسول خدا بروی او را به تو خواهد داد، وی در این پیشنهاد اصرار ورزید و مرا امیدوار كرد تا اینكه نزد حضرت رفتم ولی ابهت و جلال و شكوه رسول خدا مانع از این شد كه بتوانم وارد


صحبت شوم، حضرت از من پرسید، آیا كاری داشتی كه این وقت آمده ای؟ من ساك شدم،فرمود شاید تو برای خواستگاری از فاطمه آمده ای؟ گفتم: آری، فرمود: آیا چیزی در بساط داری كه بتوانی او را به عقد خود درآوری؟ عرض كردم: نه به خدا سوگند، رسول خدا، فرمود آن زرهی كه به تو دادم و تو را به آن مسلح ساختم چه كردی؟ عرض كردم: آن را دارم، به خدائی كه جانم در دست او است كه آن زرهی حطمیه است كه چهار صد درهم بیشتر ارزش ندارد، حضرت فرمود: او را به همین چهارصد درهم به عقد تو درآوردم، آن را بفرست كه صداق فاطمه دختر رسول خدا همین قدر است.

راوی در ذیل حدیث می گوید: كلمه حطمیه بنا به گفته «شمر» در تفسیرش پهن و سنگین است، برخی دیگر گفته اند كه حطمیه به شمشیری می گویند كه شمشیرهای دیگر را می شكند، و گفته شده كه حطمیه منسوب است به خاندانی از قبیله عبدالقیس كه به نام «حطمه بن محارب» زره درست می كردند ابن عیینه گوید: حطمیه بدترین نوع زره است كه این معنای آخر با مضمون حدیث سازگارتر است زیرا حضرت علی آن را به عنوان كم ارزش بودن مطرح كرد. [7] .

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت فاطمه فرمود: علی بن ابیطالب از كسانی است كه قرابت و فضیلت او را در اسلام به خوبی می شناسی، من از خداوند درخواست كرده ام كه بهترین و محبوتبرین آفریدگان خود را به همسری تو درآورد، وی نامی از تو برد، و از من خواستگاری كرده، نظر تو در این باره چیست؟ حضرت زهرا علیهاالسلام می گوید كه من ساكت شدم، آ حضرت از نزد من خارج شد در حالی كه می فرمود الله اكبر، سكوت او اقرار


و رضایت او است. [8] .


[1] برد جردي نوعي از برديمني است.

[2] بحارالانوار 43/ 112- 113.

[3] بحارالانوار 43/ 112- 113.

[4] بحارالانوار 43/ 112- 113.

[5] احقاق الحق 35710.

[6] احقاق الحق 35710- 360.

[7] ذخائر العقبي، 27.

[8] بحار الانوار، 43/ 111-112.